Forum www.leszczfighters.fora.pl Strona Główna
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum www.leszczfighters.fora.pl Strona Główna  Zaloguj  Rejestracja
Zacznijmy od podstaw...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.leszczfighters.fora.pl Strona Główna -> Motoryzacja / Samochody / Technika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 1:16, 26 Kwi 2009    Temat postu: Zacznijmy od podstaw...

W silniku dwusuwowym cykl pracy przebiega podczas dwóch suwów tłoka, tzn. podczas jednego obrotu wału korbowego. Silniki dwusuwowe wykonują tylko suw sprężenia i suw pracy. Czynności związane z wymianą ładunku, tj. napełnienie cylindra i wylot spalin, odbywają się tu prawie jednocześnie, kiedy tłok znajduje się w okolicy DMP, a więc pod koniec suwu pracy i na początku suwu sprężenia. Silniki dwusuwowe zazwyczaj nie mają zaworów. Wylot i dolot spalin reguluje w nich sam tłok, odsłaniając lub zasłaniając odpowiednie otwory w ściankach cylindra. Ponieważ w silniku dwusuwowym nie ma suwu dolotu świeży ładunek przeznaczony do napełnienia cylindra musi być uprzednio sprężony poza cylindrem roboczym. To wstępne sprężanie odbywa się w specjalnie przystosowanej do tego celu dmuchawie lub sprężarce, albo w komorze korbowej silnika.Zaletą silników dwusuwowych jest znacznie prostsza konstrukcja, duża równomierność biegu i teoretycznie dwa razy większa moc w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o tych samych wymiarach cylindra, prędkości obrotowej i ciśnieniu w cylindrze.W rzeczywistości jednak zysk na mocy wynosi zaledwie 50-70% z powodu zmniejszenia objętości skokowej cylindra przez szczeliny oraz wskutek niemożności zupełnego przepłukania cylindra i usunięcia z niego spalin.Sprawność silników dwusuwowych jest znacznie mniejsza niż czterosuwowych, gdyż duża ilość nie spalonej mieszanki uchodzi przez szczelinę wylotową podczas przepłukiwania cylindra. W większych silnikach dwusuwowych zamiast sprężania w komorze korbowej stosuje się osobną dmuchawę tłokową lub wirową napędzaną przez wał korbowy silnika.

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:40, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik czterosuwowy, nazywany również tak czterosuwem albo czterotaktem, to tłokowy silnik spalinowy, gdzie pełny cykl pracy zachodzi podczas czterech występujących po sobie suwów tłoka: suwu ssania (tłok przesuwa się w kierunku położenia - DMP, a przez otwarty zawór ssania zasysana jest mieszanina), suwu sprężania (przy zamkniętych zaworach tłok rozpoczyna ruch w kierunku górnego martwego położenia - GMP, sprężając wypełniającą cylinder mieszaninę), suwu pracy (gdy tłok znajdzie się niedaleko GMP, nastąpi zapłon mieszaniny, a w rezultacie wzrost ciśnienia nad tłokiem, który, naciskany przez gazy, przemieszcza się w kierunku DMP - rozprężające się spaliny wykonują pracę) i suwu wydechu (przy otwartym zaworze wydechu tłok, przesuwa się w kierunku GMP, wypycha spaliny z cylindra).
Dzieje silnika zapoczątkował Christian Huygens, w momencie utworzenia maszyny która mogła pompować wodę do ogródków królewskich.
Podstawowe części czterosuwu to: korpus zamknięty od dołu miską olejową, cylindry, gdzie pracują tłoki, wał korbowy oraz korbowody, głowica uzbrojona w zawory (ssące oraz wydechowe), wałek rozrządu i dwa kolektory (ssącego oraz wydechowego).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez leszczu dnia Nie 11:41, 12 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:46, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik parowy - inaczej parowy silnik tłokowy, lub silnik cieplny. Wewnętrzna energia rozprężającej się pary wodnej zamienia się w nim w pracę mechaniczną za pomocą tłoka przemieszczającego się ruchem posuwisto-zwrotnym w cylindrze, gdzie się z zewnątrz doprowadzana pod ciśnieniem jest parę wyprodukowana wcześniej w osobnym kotle.
Wyróżniamy silniki o funkcjonowaniu jednostronnym, dwustronnym a także o pojedynczym lub kilkakrotnym rozprężaniu pary.
W dzisiejszych czasach silniki parowe produkują sporą ilość wykorzystywanej przez nas energii. Także największe technologicznie reaktory jądrowe niestety tylko źródłami ciepła, które zamieniają wodę w parę, która wprawia w ruch turbiny napędzające generatory prądu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:48, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silniki Diesla, zwane też silnikami wysokoprężnymi, napędzajš wiele rodzajów pojazdów, generatorów i maszyn. Silnik ten jest odmianš silnika cieplnego o spalaniu wewnętrznym. Znaczy to, że paliwo jest spalane wewnštrz silnika, który zamienia energię cieplnš na mechanicznš. Podobnie jak w typowym benzynowym silniku spalinowym, eksplozja mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje ruch posuwisto-zwrotny tłoków, zamieniany na ruch obrotowy za pomocš korbowodów i wału korbowego. Aby ruch wału odbywał się ze stałš prędko�ciš obrotowš, pomiędzy poszczególnymi fazami ruchu tłoków, montuje się na nim koło zamachowe.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:51, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik gwiazdowy jest to wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów. Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej gwiazdy.
Silniki gwiazdowe chłodzone są powietrzem. Silniki tego typu stosowane są przede wszystkim do napędzania samolotów śmigłowych ze względu na lekkość (dzięki chłodzeniu powietrzem) i dużą odporność na zniszczenie, rzadziej do innych zastosowań.
Nietypowym przykładem jest 42-cylindrowy chłodzony wodą sinik M503 w układzie sześciokrotnej gwiazdy stosowany np. na kutrach rakietowych Osa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:59, 12 Lip 2009    Temat postu:

Budowa
Głównymi elementami silnika Wankla są:
• tłok w kształcie zbliżonym do trójkąta,
• eliptyczny cylinder.
Tłok oraz cylinder tworzą mimośrodową przekładnię zębatą o zazębieniu wewnętrznym, dzięki której ruch tłoka zostaje przeniesiony na wał napędowy. W tłoku znajduje się większe koło zębate, natomiast na wale napędowym mniejsze koło zębate.
Tego typu silnik nie zawiera zaworów, a co za tym idzie układu rozrządu. Ma to swoje plusy, gdyż nie musimy obawiać się zerwania paska rozrządu oraz wszystkich konsekwencji z tym związanych.
Zasada działania
Zasada działania tego typu silnika jest taka sama jak silnika czterosuwowego. Podczas jednego obrotu tłoka silnik wykonuje cały cykl pracy:
• ssanie - napełnianie komory cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną,
• sprężanie,
• rozprężanie,
• wydech - usunięcie z komory spalin.
Tłok wirując zmienia objętość roboczą poprzez zbliżenia boku tłoka do ścianki cylindra. Dzięki temu powstaje cykl pracy silnika. Zapłon mieszanki następuje samoczynnie lub przy pomocy iskry ze świecy zapłonowej.
Wady i zalety
Do zalet należy uzyskanie dużej mocy przy stosunkowo małej pojemności. Mazda RX-8 pochwalić się może mocą 231 KM z pojemności silnika 1,3 litra!!!
Wadą jest duże zużycie... silnika oraz paliwa.
Silnik Wankla nie cieszy się dużą popularnością. Być może dzięki firmie Mazda powróci do łask producentów samochodów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:04, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik odrzutowy- silnik, w którym siła napędowa powstaje dzięki reakcji wytwarzanej przez wypływający z dyszy czynnik roboczy (gorące spaliny, strumień jonów, plazmy itp.). Silniki odrzutowe dzielą się na przelotowe (przepływowe) i rakietowe. Zależnie od sposobu sprężania powietrza, do którego wprowadza się paliwo, silniki przelotowe dzielą się na:
Strumieniowe, turboodrzutowe i pulsacyjne. Rozpowszechniły się głównie Silniki odrzutowe spalinowe, w których energie spalania zamienia się w energie kinetyczną gazów wylotowych; podstawowe zespoły silnika odrzutowego spalinowego to komora spalania i dysza wylotowa. Silniki odrzutowe spalinowe mogą być zarówno przelotowe (tlen do spalania paliwa pobierany jest z atmosfery), jaki i rakietowe- zdolne do pracy w próżni kosmicznej.

Krótka historia:
WHITTLE FRANK (1907-96), brytyjski konstruktor lotniczy i pilot doświadczalny
· W 1930 roku opatentował silnik turboodrzutowy,
· W 1937 roku zbudował prototyp,
· W 1939 roku przeprowadził pierwszą próbę.
Pierwszy samolot, w którym zastosowano silnik turboodrzutowy to niemiecki Heinkel He -178 zbudowany
w 1939 roku.
Działanie:·Oto schemat budowy silnika odrzutowego (turboodrzutowy, dwuprzepływowy):

1. Wlot powietrza
2. Sprężarka niskiego ciśnienia (wentylator),
3. Sprężarka wysokiego ciśnienia,
4. Komora spalania,
5. Wtryskiwacz paliwa,
6. Turbina sprężarki wysokiego ciśnienia,
7. Turbina sprężarki niskiego ciśnienia,
8. Dysza wylotowa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:08, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik elektryczny, maszyna służąca do przetwarzania energii elektrycznej na pracę mechaniczną. Głównymi częściami silnika elektrycznego są: stojan z jedną lub kilkoma parami elektromagnesów oraz wirnika z uzwojeniem twornikowym.
Ze względu na rodzaj prądu sieci, z której silniki elektryczne pobierają energię elektryczną, rozróżnia się: silniki prądu stałego oraz silniki prądu przemiennego (synchroniczne i asynchroniczne). Silniki elektryczne prądu stałego stosowane są głównie w trakcji elektrycznej.
Ze względu na rodzaj prądu zasilającego, silniki elektryczne prądu przemiennego dzieli się na: jednofazowe i trójfazowe.
Biorąc pod uwagę zasadę działania rozróżnia się silniki elektryczne prądu przemiennego: indukcyjne (najczęściej spotykane), synchroniczne i komutatorowe (coraz rzadziej używane).
W zależności od budowy wirnika wyodrębnia się silniki indukcyjne klatkowe i pierścieniowe.
Silniki elektryczne synchroniczne służą do napędu szybkoobrotowych maszyn o stałej prędkości obrotowej.
Osobną grupę silników elektrycznych stanowią silniki uniwersalne, które mogą być zasilane zarówno prądem stałym, jak i przemiennym (prąd elektryczny), stosowane głównie do napędu sprzętu gospodarstwa domowego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
leszczu
Administrator



Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: daleko od wszystkiego...
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:09, 12 Lip 2009    Temat postu:

Silnik hydrauliczny - silnik zamieniający energię potencjalną lub/i kinetyczną cieczy w energię mechaniczną. Zasada jego działania jest odwrotnością pracy pompy hydraulicznej - zamienia on wysokie ciśnienie na siłę mechaniczną w ruchu obrotowym. Elementy robocze są takie same jak w pompie hydraulicznej, dlatego też stosowane są silniki hydrauliczne zębate i wielotłoczkowe. Konstrukcja silnika pozwala na wykorzystanie go jako urządzenia zasilającego.Wytwarza on wtedy ciśnienie niezależnie od kierunków obrotów wałka napędowego.
Silniki hydrauliczne dzielą się na:
silniki hydrostatyczne, w których na energię mechaniczną zamieniana jest energia potencjalna (ciśnienia) cieczy,
silniki hydrokinetyczne, w których na energię energię mechaniczną zamieniana jest energia kinetyczna (przepływu) cieczy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.leszczfighters.fora.pl Strona Główna -> Motoryzacja / Samochody / Technika Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BBTech Template by © 2003-04 MDesign
Regulamin